איך חוזרים מחופשה לעבודה – ולא מתבאסים

Photo by Sai Kiran Anagani on Unsplash

 אין לי כוונה לשכנע אתכם שיציאה לחופשה, או לפחות לסופשבוע ארוך, היא רעיון טוב. אני גם לא מתכוונת להציג בפניכם מחקרים שמוכיחים כי חופשה מועילה לבריאות, משפרת את מצב הרוח ומגבירה את הפרודוקטיביות. הסיבה פשוטה: אתם יודעים את כל זה בעצמכם. מי לא חווה זאת במהלך החופשה ה מ-ע-ו-ל-ה האחרונה שלו?

אז מה הבעיה? שכל היתרונות האלה נשכחים במהירות, כאילו נמחקים, ברגע שאתם חוזרים מהחופשה המהנה לשגרת העבודה ונאלצים להתמודד מיד עם עומס המשימות שהצטברו בהיעדרכם. ברוכים השבים למציאות – אתם חוטפים אותה ישר בפנים.

החזרה לעבודה יכולה להיות קשה כל כך, עד שעשויה להתפתח תופעה המכונה "דכדוך שלאחר חופשה" (post vacation blues). כמעט כמו דכדוך שלאחר לידה – רק בלי התינוק. אף  ש"דכדוך לאחר חופשה" אינו מונח מוכר ברפואה, כל מי שעבר אותו יודע עד כמה הוא אמיתי. לטענת חוקרים, התופעה נגרמת בשל "שילוב לחצים": לחץ על הגוף שמתרחש במשך החופשה (בנסיעות ארוכות, באכילת יתר, בשינה לא סדירה), ולחץ נפשי שנוצר מהניגוד החריף שבין החופשה שכולה שחרור וההנאה לבין עולם המשימות והלחצים אותו אנחנו פוגשים בשובנו.

מייאש? ממש לא. הבשורה הטובה היא שיש דברים רבים שאפשר לעשות כדי לשמר ולתחזק את תחושות האושר שבחופשה וכדי להפחית למינימום את הקושי וה'סבל' שבחזרה לעבודה. איך בדיוק? בשביל זה אני כאן, אתכם.

לפני החופשה – מכינים את הקרקע לחזרה

סדרו וארגנו – מכירים את זה שאתם פותחים את דלת הבית או המשרד לאחר החופשה והמקום נראה קצת שונה משזכרתם אותו? זה קורה כי אתם רואים פתאום את המקום המוכר לכם בעיניים רעננות. כשאני חוזרת מחופשה, כיף לי להיכנס לבית נקי ומאורגן. זה עושה את המעבר מחדר מלון מבהיק ומצוחצח לבית עם ילדים וכלבה פחות קיצוני. לכן, ארגנו מראש את הדברים כך שתחזרו לסביבה מסודרת ונעימה. גם אם זה אומר לסדר את הבית או המשרד לפני הנסיעה, או להזמין עוזרת ביום שלפני החזרה. העיקר שיהיה לכם נוח ונחמד לפתוח את הדלת – ולחזור ליומיום.

נקו שולחן –  את כל  המשימות הקטנות, המעצבנות והלא דחופות – כמו לשלם דו"ח חניה תוך 90 יום או להודיע לחברה שממשיכה לגבות מכם תשלום קטן לאחר שהתנתקתם ממנה – כדאי לחסל לפני החופשה. כך תסגרו פינות, תיפטרו מדברים מטרידים שנדחקים לצד בשגרה השוטפת, והם לא יעיקו עליכם בשובכם. רווח נקי.

תכננו נחיתה רכה – ליומיים הראשונים שאחרי החופשה אל תקבעו פגישות, לפחות לא כאלה שבהן אתם נדרשים להיות במיטבכם. בלו את היומיים הראשונים בפריקת המזוודה, במענה על מיילים ובטיפול בניירת שהצטברה. קחו את הזמן והסתגלו בהדרגה למעבר מהנינוחות שבחופשה ללחצי השגרה. העבודה היא לא גבר עם מחויבות. היא לא תברח.

במהלך החופשה – שומרים על איזון

קחו מנוחה: לשבור את השגרה הרגילה שלכם בזמן טיול זה דבר נהדר, אבל חופשה רצופה בהרפתקאות יכולה להיות מתישה, גם במקרה שהתשישות נופלת עליכם רק כשאתם כבר בבית. אם במשך החופשה תשאירו לעצמכם יומיים, יום, או אפילו כמה שעות למנוחה נטו – רק לרבוץ, לאכול, או סתם לבהות באוויר – תהיו אנרגטיים יותר בחופשה ועייפים פחות בסיומה. כן, כך הקסם עובד.

אחרי החופשה – חושבים קדימה

 תכננו את החופשה הבאה: אם החופשה הייתה פשוט מושלמת והחזרה לשגרה מבאסת, וגם אם החופשה הייתה לא משהו (ירד גשם, המזוודה הלכה לאיבוד, נהג המונית עבד עליכם), תתמודדו עם המצב טוב יותר אם תמהרו לארגן לעצמכם משהו חדש לצפות לו – עוד חופשה! הציפיה לחופשה הבאה נעימה ומשמחת כמעט כמו הבילוי בחופשה עצמה. בדוק.

מצאו את הכיף שביומיום:  לפעמים נדמה שעם החזרה מהחופשה, ההנאה נגמרת ונשאר רק להתמסר למשימות השגרה האפורות. אבל האמת היא שיש גם לא מעט כיף בימים רגילים. כמו מה? תחביב, קורס חדש, בילוי עם חברים, טיול קטן בשבת. חפשו את ההנאות האלה. אתם תמצאו אותן.

שמרו על קשר: כשפוגשים אנשים בחופשה, או מבלים איתם במהלכה, תמיד מבטיחים זה לזה לשמור על קשר –  אבל אז החיים מתערבים והשוטף "שוטף" את הכוונות הטובות. אל תיכנעו לזה. הקפידו על שיחת סקייפ / וואטסאפ מדי פעם כדי להתעדכן, להחליף סיפורים, לצחוק ולהיזכר במי שהייתם בחופשה.

זכרו מי הייתם בחופשה: אז מה, הייתם נינוחים? משעשעים? חברותיים? סקרנים? אולי חשתם שהדברים זורמים לכם, שאתם נוכחים ברגע ויכולים להיות מי שאתם באמת? ממש לא במקרה. "מי שאתם" בחופשה זה בדרך כלל אתם – במיטבכם. והחדשות הגדולות הן שאתם יכולים לעשות את זה, להיות כאלה, בכל מקום ובכל זמן. נסו את זה כבר השבוע. וצפו להפתעה.