בדוק את עצמך: האם יש לך אופי של יזם?

משה הגיע אלי כשהוא מתלבט. לאחר שנים רבות של קריירה משגשגת בשירות הציבורי, הוא חולם לצאת לדרך חדשה ולהקים עסק משלו, אבל גם חושש.
רגע לפני שאתה יוזם הקמת עסק עצמאי, חשוב שתשאל את עצמך:
האם מתאים לי בכלל להיות עצמאי? האם מתאים לי להקים עסק, האם אני הטיפוס של יזם? האם אני סוג האדם שיכול להפוך עסק חדש לסיפור של הצלחה?
משה גם היה מודע לכך כי לא לכל מתאים להיות יזם. הצעתי לו כי לפני שהוא עוזב את מקום עבודתו ומשתמש בחסכונותיו להקים עסק, כדאי שנערוך מבחן אישיות קצר כדי לזהות את יתרונותיו מול חסרונותיו כבעל עסק ויזם.
נעבור יחד על מספר תכונות אישיות, שנמצאו כחיוניות עבור יזמים ונברר אם יש לו את מה שנדרש כדי להצליח כיזם:
• האם אתה נחוש ונלהב ומתמודד היטב עם לחצים?
• האם אתה מזהה בעיות וגם הזדמנויות?
• האם יש לך אינטואיציה טובה?
• האם רעיונות חדשים גורמים לך לפרוח?
• האם אתה רוצה להיות ה”בוס” של עצמך?
• האם אתה בעל גישה חיובית, מתקשר היטב ונהנה לעבוד עם אנשים?
• האם יש לך דחף עז להצליח מבחינה כספית ובכלל?
• האם אתה מוכן לטעות וללמוד מהטעויות?
לאחר שדנו בנקודות שלהלן וסיכמנו כי למשה יש את הגישה המתאימה להקמת עסק ולהיות יזם, הגיע הזמן לדון בכמה היבטים מעשיים ולהשיב על מספר שאלות:

התחלה טובה…
יש לך רעיונות מצוינים, אך האם זה מספיק?

הצלחה ביוזמה חדשה תלויה במסירות ויישום עקבי של עקרונות עסקיים נכונים.
חלק מהעקרונות הללו הם: להיות טוב עם כסף, להיות טוב עם אנשים (משקיעים, ספקים, עובדים ואחרים. להיות אמרגן טוב (שיווק, מכירות, יחסי ציבור) ולהיות טוב לעצמך.
חשוב שתשמור על הקצב הנכון עבורך ועבור העסק שלך- יזמים רבים נשחקים עוד בטרם העסק שלהם מתבסס.

עבודת שטח…
בדוק מה קורה מסביב

אם יש לך רעיון טוב ואין תחרות באופק, עליך להיות בטוח כי המוצר, או השירות יהיה בעל ערך ללקוחות ובמחיר שבו אתה יכול להרשות לעצמך למכור אותו.
אולי אין תחרות בשל סיבה טובה…
אם המטרה שלך היא להיכנס לתחום עם מתחרים חזקים, אתה צריך לערוך סקר שוק יסודי על מנת להצליח. עליך להכיר היטב את העוצמות והחולשות שלך, כמו גם את אלה של המתחרים שלך. עליך להגדיר בבירור מהם היתרונות התחרותיים שלך. היה בטוח כי באפשרותך לספק מוצר או שירות במחיר תחרותי.

הוצאה מול תוצאה…
כמה כסף יהיה עליך להשקיע כדי להקים את העסק?

בין אם אתה רוצה לרכוש עסק קיים, לקנות זיכיון, להקים חברה, או רק להציע שירותים ממשרד הממוקם בביתך, הקמת עסק מצליח תלויה בראש ובראשונה, ב”הבנת המספרים”.
קולגות בעסקים דומים עשויים לשמש מקור מידע בעל ערך. ברר כמה נדרש להם על מנת להתחיל את העסק ומהיכן הם גייסו את הכספים כדי לעשות זאת. היה מנומס ובעל טקט ואל תציק עם שאלות אם אתה מתרשם כי הם אינם מעוניינים לשתף.
מקורות מידע נוספים יכולים להיות אגודות מסחר שונות, עמותות של בעלי מקצוע, מאמרים עסקיים במגזינים ועיתונים, מחקרים אינטרנטיים, או יועצים עסקיים.

BUSINESS & PLEASURE
זמן ליהנות נשאר לך?

הקמת עסק דורשת עבודה קשה, השקעה רבה ולא מעט ויתורים. מומלץ להתייעץ עם יועצים המומחים בייעוץ לעסקים קטנים ועם בעלי עסקים דומים ומפרגנים, שיוכלו לספר לך כיצד נראים חיי היומיום שלהם כיזמים.ישנן כמובן שאלות נוספות שכדאי לבחון, עליהן נרחיב במאמר אחר.