טיפים ניהוליים ליזם המתחיל

בשעה טובה ומוצלחת החלטת לצאת לדרך חדשה ולהקים עסק עצמאי. החברים מברכים ומפרגנים, במשפחה קצת חוששים, יש לך חזון, ואתה כבר רואה בעיני רוחך את ההצלחה דוהרת בדרך אליך. קיימת הרבה רומנטיקה סביב רעיון היזמות, המתוחזקת באמצעות כתבות מגזין וספרות פופוליסטית המאדירה את סיפורי ההצלחה. יחד עם זאת, הסטטיסטיקה של הצלחת עסקים חדשים אינה מעודדת במיוחד. חלק גדול מהעסקים נכשלים וחלקם נסגרים כבר בשנה הראשונה לקיומם. להלן כמה המלצות שיעזרו לך להישאר ב”צד הטוב” של הסטטיסטיקה:

הכן תוכנית עסקית מפורטת ומקצועית. תוכנית טובה היא מפתח להקמת עסק מצליח.  תוכנית מחושבת ושיטתית תאפשר לך לזהות בעיות מבעוד מועד כדי לנקוט בפעולה מתקנת. התוכנית צריכה להיות מסמך חי, גמיש ומשתנה לאורך זמן כדי לאפשר הסתגלות לשינויים בשוק ובענף שלך. התוכנית צריכה לכלול סעיפים שיתייחסו לכל היבט והיבט של היוזמה שלך,  בין אם אתה הבעלים הבלעדי, בין אם שותף או מנכ”ל שכיר של מיזם חדש. לסיכום, ככל שההכנה תהיה טובה ויסודית יותר, כך ירבו סיכוייו של העסק להצליח.

גלגל את הרעיון שלך. הצג את הרעיונות ואת התוכנית העסקית שלך בפני מגוון אנשים שאתה בוטח בהם. התחל עם חברים ותומכים קרובים. היה מוכן לכל משוב ביקורתי והיה גמיש. קבל את ההערות הראשונות והבלתי נמנעות של  ביקורת כהזדמנות  להתכוונן טוב יותר בהמשך. אחד מסימני ההיכר של היזם המצליח הוא היכולת להתארגן מחדש, לחשוב מחדש ולהשיג את המטרה בדרך אחרת.

פרסום לעסק שלך אינו רק דרך להודיע עליו ללקוחות פוטנציאליים, אלא גם דרך לזכות בתשומת לבם של משקיעים פוטנציאליים. ככל שיותר אנשים ידעו אודות הרעיון שלך, כך גדלים  הסיכויים למשוך את המשקיע הפוטנציאלי הנכון.

היה מוכן לחלוק חלק מהחברה  עם השותפים הנכונים, אך יחד עם זאת הישמר מפני  חברות מימון ומשקיעים שמעוניינים בשליטה מלאה  או בחלק הארי של ההכנסות. אתה יכול גם לחשוב גם על יוזמה משותפת עם חברה נוספת, או לפנות למקורות מימון של המדינה.

הפעל את הרישות שלך. להיות יזם אין פירושו להיות “פרש בודד”. הצלחתך  תלויה במידה רבה ביכולת שלך ליצור קשרים עם לקוחות פוטנציאליים, ספקים, משקיעים חדשים ואף גורמים  ממשלתיים השולטים בהיבטים מסוימים של הסביבה העסקית.

תכנן את השיווק ויחסי ציבור שלך. חלק אינטגרלי של התוכנית העסקית שלך כולל את תוכנית השיווק, כיצד בכוונתך ליצור את הביקוש למוצר לשירות שלך. בעוד שמחקר השוק אומר לך את ה”מה” ו-ה “היכן” של ההזדמנויות שלך, תוכנית השיווק תתווה  לך את השלבים שדרכם תמצא לקוחות פוטנציאליים ותשכנע אותם לקנות ממך.

ודא כי ברשותך התמיכה הפיננסית והניהולית הנכונה. רוב היזמים התברכו יותר ברעיונות ופחות מזה בניהול תקציבים, ניהול הפעילות העסקית וניהול העובדים. צפה כי תזדקק ליותר מימון ממה שחשבת בתחילה ואל תהיה פזרן בהוצאות מעבר לאמצעי החברה. אם אתה מוצא את עצמך מתלבט, ודא כי יש לך רשת של יועצים אמינים ומנוסים, יועצים שיסייעו לך לקבל את הפרספקטיבה הנכונה ולסייע בדברים שאינם חלק מהכישורים הטבעיים שלך.

אנשים לא מתאימים. יזמים חייבים להיות מנהלים מעולים בשלב שבו החברה מתחילה להתפתח.  עסקים רבים נכשלים כי למנהלים אין יכולות ניהול או חוזק להתמודד עם האתגרים. בנוסף, מתח יכול להכביד  על מערכות יחסים אישיות ולהפוך את האתגרים למורכבים יותר. הערכת אישיות יכולה לקבוע אם אתה בנוי לתפקיד ניהולי, ואימון ניהולי יכול להכין אותך לתפקידך החדש כיזם ומנהל.

מספר הלקוחות. הסתמכות על לקוח אחד או שני לקוחות  עיקריים הופכת את העסק שלך לפגיע, מכיוון שבכך אתה קושר את העתיד שלך בהחלטות של ארגונים אחרים. אם העסק שלהם ייקלע לקשיים, יסכן הדבר את עבודתך הקשה ואת מסירותך, אף שאין זו אשמתך. מצב של ריבוי לקוחות, גם אם אף אחד מהם אינו לקוח גדול מאוד, הוא בריא יותר בטווח הארוך. יחד עם זאת, עובדים עם “מה שיש”.

תזרים מזומנים ומימון שאינו מספק. מדי פעם שומעים על יזמים שמצליחים להתניע את העסק שלהם  עם מעט מאד מימון וללא השקעות מבחוץ. הצלחה כזו נובעת משילוב של צניעות בהוצאות, הזרמת ההכנסות בחזרה לעסק וגם טיפ-טיפת מזל. הרוב המכריע של העסקים, עם זאת, לא מגיעים לנפח הרצוי של מכירות בשנה הראשונה. לכן עדיף לעשות הערכת יתר של הצורך שלך במשאבי ההון בהתחלה, ולבצע הערכת חסר של נתוני המכירות המצופים. עדיף להיות מופתע לטובה מההצלחה שלך ולא לאבד את העסק והבית שלך, משום שהכסף אינו בהישג יד בשעת הצורך.

חוסר מוכנות להודות בטעויות. יזמים הם לעתים האחרונים להודות שלרעיון שלהם חסר הניצוץ שהיה לו פעם. חשוב שיהיו לך יועצים שאתה נותן בהם אמון. ברגע שזיהית צעד מוטעה, חתוך אותו כדי לחסוך את ההפסד הכרוך בו בהמשך הדרך. אם תהיה גמיש ותודה בטעות שנעשתה, אתה עשוי להציל את החברה שלך. באם תפעל מהר ותתקן את הטעויות שלך, או אם במצבים אחרים תשנה את המוצר או השירות שלך בהתאם לנסיבות העסקיות, תוכל להתקדם ולהביא את המיזם שלך להצלחה ורווחיות.

להמעיט בערך התחרות. המתחרים שלך לא יישארו במקום לאורך זמן. אם ניצחת אותם  בשוק עם המוצר או השירות שלך, צפה מהם להגיב את החור במהירות ולנסות לאגף אותך בתהליך. עליך להיות תמיד צעד אחד לפני המתחרים – תכנית השיווק והתוכנית העסקית שלך אמורות להציע דרכים להתמודד עם יוזמות חדשות של המתחרים. אם אתה עורך מחקר שוק שוטף, הערכות מוצר והערכות שירות וקמפיינים של שיווק, תוכל לוודא שאכן תהיה תמיד צעד אחד לפניהם.

לסיכום:

“אני מאמין גדול במזל – גיליתי שככל שאני עובד קשה יותר, כך יש לי יותר ממנו”

תומאס ג’פרסון