הצלחה עסקית ואושר זה לא אותו הדבר

הבוקר פגשתי את שגית (שם בדוי), עורכת דין מצליחה ומוכשרת. עד לפני כשנתיים הייתה שגית שכירה במשרד עו”ד גדול ויוקרתי. שגית זכתה להערכה רבה בעבודתה בחברה ואז היא החליטה להגשים חלום ולהפוך לעצמאית. ההצלחה כעורכת דין עצמאית הגיעה לשגית מהר ובקלות יחסית. המשרד שהקימה הלך וגדל במהירות והיא הרוויחה הרבה מאד כסף. נראה כי היא שולטת בעניינים ומתקדמת למימוש חלומה. אך לאחר כשנה הבחינה שגית בכך שהיא  אינה מאושרת ואף די מדוכדכת. מסתבר שלמרות הצלחתה המקצועית והעסקית היה דבר אחד ששגית התקשתה להתמודד אתו והוא חוסר הוודאות. שגית מצאה עצמה טרודה בימים ולא נרדמת בלילות בשל דאגות לגבי המחר, העתיד והחשש שמדובר בהצלחה זמנית וחולפת.


בעלי עסקים פועלים תכופות תחת אי וודאות ולחץ ומתמודדים כשגרה עם מצבים חדשים, בלתי צפויים ומורכבים.  יתרה מזו, הצלחה ביוזמה חדשה מחייבת השקעת אנרגיה אינטנסיבית, כך שבעל העסק יכול לעבור טלטלות רגשיות רציניות. קל להסתנוור מהמאפיינים החיצוניים של בעלות על עסק. קל להתאהב ברעיון כי יש לנו רעיונות מבריקים לעשיית רווחים. קל לחלום על כך שאיש לא יאמר לנו מה לעשות.  אכן הבעלות על עסק יכולה להיות מהנה ומספקת, אך גם קשה מאד. מחויבות בעל העסק לעסק החדש היא אינטנסיבית, כך שהם יכולים לחוות תחושות חזקות בצירוף צורך להתמודד עם עומס רב של אינפורמציה. התמודדות מוצלחת כעצמאי ובעל עסק מחייבת פיתוח ויישום של יכולות אישיות, קוגניטיביות והתנהגותיות הייחודיות לצורך ההצלחה וההנאה ממנה.


יתכן ובמהלך האימון שגית תמצא דרך להתמודד עם הדאגות וליהנות מהצלחתה, יתכן ותחליט לחזור למסגרת של שכירה שבה היא חשה בטוחה יותר. בכול מקרה, שגית צריכה להתגבר על החלום הרומנטי שבבעלות על עסק ולמצוא בדיוק מה מתאים ונכון לה. בעלות על עסק היא בחירה של דרך חיים אחת מני רבות וכול אחת ואחד צריכים למצוא את דרך החיים הנכונה והמתאימה לכם באופן אישי.


“הזהר במה שאתה משקה את חלומותיך. השקה אותם בדאגה ופחד והם יצמיחו עשבים שיחנקו את החיים מחלומותיך. השקה אותם באופטימיות ובפתרונות ותקצור הצלחה. תמיד השאר דרוך ומוכן לרגע בו תוכל להפוך בעיה להזדמנות להצלחה”. לאו – צה.