רוצים להפוך את התחביב שלכם לעסק? כמה שאלות ששווה לחשוב עליהן

יש משהו שאתם עושים ממש טוב? נהנים לעשות אותו ומקבלים ים של פרגון מהסביבה? חברים אומרים לכם 'למה שלא תעשו מזה עסק'? פה ושם אתם נתקלים בסיפורים אודות יזמים מצליחים שהצליחו להפוך תחביב לעסק רווחי ואתם מתחילים לחשוב 'אולי אהפוך את התחביב שלי לפרנסה?'

להתפרנס ממשהו שאוהבים לעשות זה 'קלף מנצח' ולא במקרה אנשים רבים חולמים להפוך תחביב לעסק רווחי  שיאפשר להם לעזוב את מקום עבודתם ולהתפרנס ממה שהם אוהבים לעשות.אבל כפי שכל בעל תחביב שהפך ליזם יספר לכם, הקמת העסק היא  הרבה יותר מאשר רק את הפעילות שממנה אתם נהנים, והמציאות לעתים רחוקות תואמת את החלומות בהקיץ. גם אם  היכולות שלכם מצוינות וקיים ביקוש למוצר או לשירות שלכם, ההחלטה להפוך לבעל עסק עצמאי היא החלטה משמעותית מאד שיש לשקול לעומק.

במאמר זה, אציג בפניכם כמה שאלות שאינן דווקא עסקיות, אך שנועדו לסייע לכם בקבלת ההחלטה להפוך את התחביב שלכם לעסק. 

1. האם המוצרים והשירותים שלי מספיק טובים כדי שירכשו אותם ?

האם המומחיות שלי בתחביב מספיקה כדי להפוך אותו למסחרי, או זה פשוט משהו שנותן לי עונג גדול בזמני הפנוי? הבחנה זו, לעתים קרובות מאתגרת את האגו שלנו, אך היא חיונית. לדוגמה, אני נהנית לצבוע ולחדש רהיטים, אבל אני גם יודעת שאני לא אומנית מספיק טובה כדי להתפרנס ממכירת יצירותיי.

2. האם איהנה מהתחביב שלי גם תחת לחץ של לוחות זמנים?

לדוגמה, נניח  שאתה אוהב לאפות עוגיות מדי פעם עבור חברים ובני משפחה. האם תהנה לאפות אותם גם מדי יום תחת לחץ זמן ובמשך שנים. לרוב, כאשר אנחנו מתייחסים אל משהו כאל תחביב, אנחנו עושים את זה כדי ללמוד, ליצור משהו יפה, ומתוך ניסיון להגיע לשלמות. כעסק, תצטרכו ללמוד לעשות את הדברים בצורה יעילה ומהר יותר מאשר נהגתם כשהם הוגדרו כתחביב.

3. האם איהנה מהתחביב שלי גם תחת לחץ פרנסה?

מבחינה פסיכולוגית, יש הבדל, בין לעשות משהו בשביל הכיף לבין לעשות את אותו הדבר כדי לשלם שכר דירה וחשבונות. חשוב להכיר בכך כי עשיית משהו כתחביב היא שונה מאשר התייחסות לאותה עשייה כמקור פרנסה.

4. האם יש לי את האנרגיה והחוסן הרגשי כדי להפוך את התחביב שלי לעסק מעשי ובר קיימא?

הקמת העסק המבוסס על התחביב שלך יכולה להיות מספקת מאד,  אבל די בטוח שזה לא יהיה קל. אם אתם מחפשים הפוגה בחיים או דרך לפרנסה הדורשת פחות מאמץ, הפיכת התשוקה שלכם לעסק רווחי כנראה לא תענה על הציפיות הללו, לפחות לא בהתחלה.

אתם עלולים למצוא את עצמכם עסוקים יותר מאשר בעבודתכם הקודמת. חשוב להעריך נכונה את  עומס העבודה שאתם מוכנים לקחת על עצמכם. בעלי עסקים קטנים עובדים לעתים סביב השעון, במיוחד בתחילת דרכו של העסק.

5. האם אני מוכנ/ה לשווק ולמכור?

גם אם המוצרים והשירותים שלכם מעולים, תאלצו עדיין לשווק ולמכור אותם. לחלקנו יש כישורי מכירה טבעיים, אבל עבור חלקנו נדרש מאמץ גדול של יציאה מ"אזור הנוחות" ולימוד מיומנויות חדשות כדי להפוך את מה שאנחנו עושים לעסק מבוקש.

6. האם אני מוכנ/ה לכל התפקידים הנדרשים ממני כבעל/ת עסק?

הקמה וניהול של עסק בתחילת דרכו, דורשת מגוון של 'כובעים', למשל, להיות מנהל הייצור, איש המכירות, מנהל החשבונות, נציג שירות הלקוחות ופועל הניקיון.

ממליצה שתיקחו בחשבון כמה זמן ייקח ניהול העסק שלכם מיצירת המוצר או השירות שאתם מתכננים למכור.

7. האם התחביב שלי משמש עבורי כמקום להירגע ?

אנשים מאמצים תחביבים כדי להירגע ולשחרר קיטור, עסקים מצליחים דורשים מסירות ואחריות. קל להוציא את הכיף מהתחביב שלך באם אינך מתכנן היטב.

ודאו כי אתם לא הורסים משהו אשר מביא לכם שמחה.

8. האם לאחר שחשבתי על כל השאלות, אני עדיין חולם להפוך את התחביב שלי לעסק?

אני רוצה לספר כי כמי שמתפרנסת ממה שהיא אוהבת לעשות,  אני מרגישה בת מזל וזו זכות גדולה המביאה אושר רב לחיים.

מימוש עצמי בשילוב פרנסה טובה הוא הרכב מנצח. להפוך את התחביב שלכם, הכישרון היצירתי או רעיון מצוין שחשבתם עליו לקריירה, יכול להיות הכיוון החדש אותו אתם מחפשים.

מאחלת לכם הצלחה וממליצה לכם להיעזר במאמן עסקי ויועצים מקצועיים טובים שיסייעו לכם להתמודד עם המהמורות שבדרך ולתכנן היטב את דרככם בהקמה והניהול של העסק החדש.